La Unión de Benisa

De Biblioteca Joan Josep Cardona
Salta a: navegació, cerca

Companyia dedicada al transport de passatgers utilitzant una línia d'autobusos que enllaçava Benissa amb València i Alacant. En 1924 els germans Felip i Vicent Frau, Ramiro Ruano, Lluís Villó i Manuel Vicente, transportistes de la comarca, decidiren finalitzar la seua competència creant una societat anònima a 500 pessetes l'acció donant origen a la companyia que prenia el nom de «La Unión de Benisa, S.A.». Els primers vehicles en servei foren un Ford de dotze seients de la marca Ford, model T, al que s'uniria un Chevrolet que dedicaren als trajectes comarcals. Amb la incorporació en l'any 1928 de l'industrial Francesc Miralles, natural de Cocentaina, augmentarà la flota amb dos autobusos de la marca Dion y Bolton, alhora que es creava la línia de Benissa amb València. La línia directa Alacant-Benissa-València es faria en l'any 1929 incrementant-se el parc amb vuit vehicles nous de les marques Chevrolet, Dion y Bolton i M.G.C. L'any 1932 entra a la societat Salvador Ferrando permetent una ampliació del capital que és utilitzat per adquirir terrenys al costat del vell grup escolar de Benissa i construir el garatge i taller de reparacions alhora que es renova i amplia la flota amb moderns vehicles de les marques Hispanosuizo i Delahies. La societat estableix un conveni amb la companyia La Albaterense permetent unir-se amb Múrcia. Durant la guerra civil de 1936 la firma és gestionada per un consell de treballadors, prosseguint l'administració privada en 1940 entrant amb conveni amb la RENFE. En el decenni de 1960/70 s'adquiriren locals al carrer Xàtiva de València i al carrer Itàlia a Alacant on passaven els serveis de tallers i el d'administració quedant tancats els locals de Benissa. En eixe període la societat havia augmentat considerablement el seu parc incrementant les línies fins a aplegar a enllaçar Sevilla directament amb València. La companyia no va poder resistir el canvi social dels darrers anys del segle XX així com la competència d'altres línies entrant en fallida i finalitzant absorbida per aquelles. Els autobusos de La Unió, en el període de la seua màxima esplendor, foren el mitjà de locomoció més popular i utilitzat per tots els viatgers que feien la ruta de València a Alacant. Donava un servei acurat, on també entrava la missatgeria, junt amb un horari molt ampli que permetia gestionar assumptes a les capitals en el mateix dia utilitzant el servei denominat ràpid, que emprava els vehicles més potents i sense més parades que les estrictament necessàries.

Bibliografia: «De una romántica aventura viajera. Apuntes de la historia de La Unión de Benisa». J. J. Cardona. Revista de festes de la Puríssima Xiqueta. Any 1977